Minä olen saanut kehruuseeen sellaista rutiinia että oksat pois. Lankaa tulee ja niin tasalaatuista Hymy. No nyt meillä on erään ystäväni kanssa sellainen projekti menossa että minä kehrään lankaa ja hän kutoo sitten puissa kaulaliinat. Loimi tehdään ostolangasta, mutta alpakkaa sekin. Ystäväni oli ostanut sitten sellaista hyvin pörröistä ja möykkyistä alpakkalankaa, mitä voisi laittaa kuteeksi hiukan. Siitä innostuneena tein tuollaista efektilankaa pienen kokeen ja taidan tehdä lisääkin, siitä tuli ihanan pehmeää.
Heh, juuri kun olen saanut kehräyskäsialani tasaiseksi, niin sitten täytyykin alkaa taas tehdä möykkyjä tahallaan.

Juulin villasta tehtyä.


Minua yllättää vieläkin tämä oman alpakkalangan upea kiiltävyys, ostolangoisssa sitä ei ole.


Ja tässä kuvassa koko työn kirjo. Alpakan kasvatus (taustalla orhi ja emä, ja edessä jälkikasvu) ja lopuksi lankavyyhti aidalla. Työvaiheita on monta.

Ensimmäistä kertaa meillä sai alpakatkin joulukuuset. Olen aina antanut loppiaisena kuusen hevoselle ja aasille, mutta nyt saatiin monta kuusta iskältä, joten alpakatkin saivat omansa.
Olen kyllä joskus kuullut että pihka ei poistu märehtijän elimistöstä, eikä havuja sen vuoksi suositella niille. Monet kasvattajat kuitenkin antavat joulukuusen alpakoille, niin kyllä minäkin sitten.
Eivät ne niin kovin kuusesta innostuneet, mutta kyllä ne aina välillä käyvät vähän jotain siitä nyhtämässä.