J joutui sitten sairaalaan myyräkuumeen takia. Kuume on jo alkanut hellittämään, mutta munuaisten toimintaa vielä tarkkaillaan, myyräkuume kun voi laittaa ne hetkellisesti pois toiminnasta. Kotimiehenä oleminen näillä pakkasilla käy kyllä ihan työstä, joten onneksi minun ei tarvitse tällä hetkellä käydä töissä muualla. En ole hirveästi joutunut puuttumaan talon lämmitykseen saati polttopuiden kantoon täälllä maalla asuessa, joten nyt nekin on tulleet tutuiksi.

Hanhet ovat joutuneet nyt pakkasten aikaan viettämään päiviä sisällä ja alpakatkin ovat olleet vähän vähemmän ulkona kuin normaalisti. Kanalassa ei lämpö pysy plussan puolella ilman lämmitintä, en kuitenkaan uskalla jättää puhallinta esim. yöksi päälle sinne, koska kanalassa on aina hyvin pölyistä ja kuivaa. Mun talli on kyllä niin mainio. Siellä ei lämpötila kovin helposti alle nollan putoa vaikka isot eläimet ovatkin päivät ulkona. Vanha navettahan on rakennettu niin että se on rinteessä ja kaksi seinää on ikäänkuin maan alla. Kanalassakin pysyisi varmaan lämpö paremmin jos mulla olisi navetan lantala käytössä. Kanala nimittäin sijaitsee lantalan päällä navetan yläkerrassa ja palavasta lannastahan kohoaisi lämpöisiä höyryjä kanalan lattiaan jos lantala olisi toiminnassa. Ehkä sitten ensivuonna otan sen käyttöön kun ensin löydän jonkun jolla on niin pieni traktori että se mahtuu tyhjentämään sen lantalan.

Molemmat lähinaapurit ovat huolehtineet minusta ja käyneet tarjoamassa apua. Äiti ja iskä kävivät eräs ilta auttamassa eläinten hoidossa. Apua täällä kyllä saa jos tarvii.

Jouduin alpakan puremaksi, taitaa olla aika harvinaista. Vien kaikki alpakat yhtä aikaa ulos, eli Juuli, Syltty ja Yacco riimuissa ja Yasmi tulee vapaana. Yaccohan asuu eri aitauksessa kuin muut. Se alkoi sitten haastamaan riitaa Syltyn kanssa siinä riimussa ja hyppi vain pystyyn kun yritin taluttaa sitä omalle puolelleen. Pojat alkoivat sitten painia ja minä sinne väliin menin niitä erottamaan, ei mitään uutta minulle. Kaikki pojat ovat meillä ottaneet isänsä kanssa joskus oikein kunnon painia mihin on pitänyt mennä väliin. Mutta kaikki pojat ovat myös kunnioittaneet minua, paitsi nyt Yacco oli minullekkin ihan raivona. Syltty varoi minua kuitenkin koko ajan. Kun yritin erottaa niitä, niin Yacco otti minua etujaloillaan jalasta kiinni, kuten jalkaa nylkyttävä koira ottaisi. Se ote oli yllättävät voimakas. Sitten se puri minua reiteen niin lujaa että tuli mustelma. Eittämättä kaikki nuo otteet oli tarkoitettu Syltylle eikä minulle, mutta olin kyllä vähän ihmeissäni koska kaikki muut alpakat ovat kyllä hyvin väistäneet minua vastaavassa tilanteessa.

Muutenkin tuntuu että testosteroni alkoi virrata täällä samantien  kun päivä alkoi pidentyä. Mysli alkoi orheilla taas Fapsulle ja myskisorsa (joka kesällä oli mitä mukavin lemmikki) on myös hyvin ärhäkkä. Sitä raivostuttaa hanhiukot. Myslistä ja Yaccosta taitaa tulla tänä keväänä ruunia, valitettavasti. Minä inhoan ajatustakin, mutta pakko se kai on tehdä.

 


Sniku uunin päällä